- Hem
- Upptäck Lindt: Chokladens historia
Lindts historia
En entreprenörsanda, en chokladrevolution och ett perfekt samarbete. Det här är historien om hur Lindt & Sprüngli blev till.
Chokladpionjärer
Det hela började med öppningen av David Sprünglis lilla konfektbutik i Zürich. Verksamheten växte snabbt tack vare Sprünglis entreprenörsanda och starka passion för choklad och Sprüngli blev snabbt välkänt bland olika chokladtillverkare.
1845: Tidig framgång
I en liten konfektbutik på Marktgasse i Zürichs äldre kvarter producerade David Sprüngli och hans son, Rudolf Sprüngli-Ammann, den första fasta chokladkakan i den tyskspråkiga delen av Schweiz. Det blev en succé på en gång.
1847: Den första chokladfabriken
Sprüngli växte snabbt och öppnade sedan Schleifentobel-fabriken i Horgen 1847. Man kunde verkligen känna doften av choklad när produktionen satte igång.
Chokladföretagare
1859: Ett nytt konditori
David Sprüngli och hans son invigde en ytterliggare konfektbutik på Paradeplatz - Confiserie Sprüngli som än idag är omtalad. Folk lockades snabbt till butikens eleganta inredning och den blev en mycket populär plats i Zürich.
1879: Lindt uppfinner conching
Samtidigt hade Rodolphe Lindt, son till en apotekare, precis startat en liten konfektbutik i Berne. Strax efter öppningen 1879 producerade Lindts chokladfabrik Rod Lindt & Sons endast fast, mörk choklad - precis som andra chokladtillverkare på den tiden. Men Lindt fortsatte att experimentera tills han en fredagskväll, efter flera månaders testning, lämnade sin fabrik utan att stänga av conching-maskinen. Maskinen var igång hela helgen och på måndagen upptäckte Lindt att chokladen hade fått en förtrollande delikat och len konsistens med en helt ny smak. Detta var början på vår unika och omtalade Lindt Chocolate Fondant.
Hemligheten till Rodolphe Lindts choklad låg i conching-processen som han hade uppfunnit - den skapade nämligen en finsmältande konsistens genom att kombinera kakaomassa och kakaosmör med andra ingredienser som socker och mjölk under en längre tidsprocess. Lindts conching-teknik skapade en fin, smakfull och krämig choklad som var omöjlig att motstå. Det här var början på en chokladrevolution. Lindt höll sin uppfinning topphemlig tills dess att Sprüngli kom in i bilden. Idag används conching av chokladtillverkare över hela världen.
1892: Hur Sprüngli blev Lindt & Sprüngli
När Rudolf Sprüngli-Ammann avgick från sin tjänst 1892 delade han företaget mellan sina två söner, Johann Rudolf Sprünli-Schifferli och David Robert Sprüngli-Baud. Johann Rudolf tog över fabriken i Horgen, som senare blev en del av Lindt & Sprüngli medan hans yngre bror fick de två konfektbutikerna i Zürich.
1899: Lindt & Sprüngli föds
Ett perfekt samarbete.
Johann Rudolf Sprüngli lade märke till när Lindt råkade hitta hemligheten 1879 som senare skulle sätta Schweiz på kartan som en chokladtillverkare av toppklass. Detta väckte mer engagemang då han kände igen ännu en chokladconnoisseur.
Men det var först 1899 som de två entreprenörerna faktiskt träffades. Johann Rudolf Sprüngli hade just avslutat byggandet på en större fabrik i Kilchberg-Bendlikon som skulle öka produktionen. Platsen är idag känd som Lindts huvudkontor. I Berne hade den höga efterfrågan på Rodolphe Lindts krämiga choklad börjat skapa utmaningar på Lindts små och äldre produktionsanläggningar.
Så när Johann Rudolf Sprüngli erbjöd att köpa företaget för imponerande 1,5 miljoner guldfranc - inklusive varumärket Lindt och det hemliga receptet - gick Lindt med på detta så länge han fortfarande hade en röst i bolaget. Det perfekta samarbetet hade fötts tills dess att Sprüngli drev verksamheten fullt ut.
Århundradets början
Det nya århundradet började starkt för Lindt & Sprüngli, även om det inte var helt utan utmaningar. Trots första världskriget blomstrade den schweiziska chokladindustrin med Lindt & Sprüngli som frontfigur. Vid år 1915 exporterades majoriteten av produktionen utomlands. Även under andra världskrigetså offrade Lindt & Sprüngli sin engagemang för kvaliteten. Vid slutet av kriget, som även skedde samtidigt som vårt 100-årsjubileum, så började försäljningen återigen att öka.
Från 1920-talet: Tillväxt utomlands
I början av 1920-talet etablerade Lindt & Sprüngli allmänna agenturer och dotterbolag i Tyskland, USA och Storbritannien. År 1930 ändrades företagets namn till dagens namn "Chocoladenfabriken Lindt & Sprüngli AG".
Internationell expansion
Företaget fortsatte att växa på alla viktiga marknader både med dotterbolag och distributionsfunktioner. Idag är Lindt & Sprüngli nummer 1 på den globala marknaden för premiumchoklad och välkänd för sina chokladklassiker.
1932: Bâtons Kirsch
1932 lanserades ett schweiziskt original “Bâtons Kirsch” som visade sig vara en riktigt framgång för Lindt & Sprüngli.
1945: 100 Years of Lindt & Sprüngli
Lindt & Sprüngli turned 100 and celebrated the big anniversary with a 12-part advertising series. The anniversary coincided with the end of the war and chocolate consumption picked up again.
1945: 100 år av Lindt & Sprüngli
Lindt & Sprüngli fyllde 100 och firade den stora årsdagen med en 12-delad reklamserie. Jubileumet sammanföll med slutet av kriget och chokladkonsumtionen började öka igen.
1949: Chokladguld - LINDOR
Lindts chokladmästare ville skapa något riktigt himmelsk och upplyftande åt sina kunder efter krigets slut. De började att experimentera med chokladrecept tills de äntligen år 1949 lyckades ta fram en choklad så lyxigt krämig att den nästintill liknade smält guld. Den fick namnet LINDOR. LINDOR var från början en chokladkaka med en delikat krämig fyllning och är numera - 20 år senare - främst förknippad med de klassiska chokladkulorna. Nyfiken på att lära dig mer om historien om LINDOR?
1952: Lindt GOLD BUNNY
Lindt GOLD BUNNY, den ikoniska chokladkaninen, dök först upp 1952. Chokladkaninen kom till efter att en av Lindts chokladmästare fick inspirationen av sin dotter. Han skapade sedan en kanin av den finaste schweiziska chokladen. Han svepte kärleksfullt in chokladkaninen i guldfolie för att få den att skina och knöt varsamt en röd rosett med en liten bjällra på, för att dottern inte skulle tappa bort den. Idag är Lindt GOLD BUNNY en påskklassiker som påminner oss om att våren är precis runt hörnet. Vill du veta mer om historien om Lindt GOLD BUNNY?
1969: En favorit över hela världen - LINDOR praliner
År 1969 släppte Lindt & Sprüngli de första LINDOR pralinerna som en julprodukt. De blev en omedelbar framgång - så pass att kunderna redan började efterfråga pralinerna efter att julsortimentet togs bort, när högtiden var över.
1979: Chokladklassiker
År 1979 skapades Lindts premiumsamling Connaisseur Pralines för speciella gåvo-tillfällen och blev även sin egna varumärkeslinje.
1989: EXCELLENCE
1989 skapades ännu en klassiker. Lindt & Sprüngli introducerade de extra tunna och mörka EXCELLENCE chokladkakorna med sina intensiva och sofistikerade smaker kombinerat med en fin textur.
Framtiden för Lindt & Sprüngli
Lindt & Sprüngli har ambitionen att alltid arbeta med att skapa nya fräscha smaker som inspirerar konsumenterna samtidigt som de håller högsta kvalitet i varje produkt. Århundratalet såg en mängd nya, fantastiskt läckra chokladkreationer och spännande initiativ som fortsätter att föra Lindt-världen ännu närmare dig.
2008: Lindt & Sprünglis hållbarhetsprogram
Hållbarhet är en viktig del av Lindt & Sprünglis företagsfilosofi och är även förankrad i företagets strategi, från inköp av kakaobönor till den färdiga chokladprodukten. Sedan 2008 är Lindt & Sprünglis hållbarhetsprogram ett uttryck för engagemanget kring hållbarhet.
2009: Ett spännande år
2009 blev den schweiziska världsmästaren i tennis Roger Federer Lindts varumärkesambassadör. Samma år grundade Lindt & Sprüngli sitt eget globala detaljhandelsnätverk och skapade en chokladupplevelse av högsta kvalitet för hela världen.
2011: Lindts julmagi
Lindt GOLD TEDDY lanserades 2011 för att skapa lite extra magi under årets högsäsong.
2013: Ett socialt ansvar
2013 grunade Lindt & Sprüngli Lindt Cocoa Foundation och Lindt Chocolate Competence Foundation. Lindt Cocoa Foundation har syftet att förbättre den sociala och ekonomiska miljön kring chokladproduktion. Lindt Cocoa Foundation, som främjar hållbart jordbruk, kompletterar befintliga initiativ som är utformade för att förbättra kakaoböndernas levande- och arbetsförhållanden medan välgörenhetsorganisationen Lindt Chocolate Competence Foundation har som mål att upprätthålla, odla och främja Schweiz långsiktiga ställning som en marknadsplats för choklas och ytterliggare stärka den schweiziska kompetensen kring chokladtillverkning.
2020: Lindt Home of Chocolate
2013 started välgörenhetsorganisationen Lindt Chocolate Competence Foundation ett projekt i Kilchberg, Schweiz. År 2020, under Lindt & Sprünglis 175-årsjublieum, öppnade Lindt Home of Chocolate sina dörrar. Beläget vid huvudkontoret i Kilchberg, håller det interaktiva utställningar, en forsknings- och särskilt designad för chokladkurser. Som hjärtat av Lindt är det inte överraskning att det också har en av världens största chokladfontäner.
Idag är Lindt & Sprüngli ett välkänt namn som signalerar lycka, kvalitet och chokladglädje över hela världen. Under åren utvigdade företaget sin varumärkesportfölj utomlands och förvärvade ett antal chokladföretag inklusive Hofbauer och Küfferle (1994), Caffarel (1997), Ghirardelli (1998) och Russel Stover (2014). Idag skapar Lindt & Sprüngli-varumärkena en unik produktvälrd med fler än 2500 produkter. Våra kvalitetsprodukter tillverkas på 11 produktionsplatser i Schweiz, Europa och USA och distribueras via 28 distributörer i fler än 120 länder. Tros sin globala tillväxt förblir Lindt & Sprüngli schweiziska i sina rötter - det är till och med så att schweizarna är det största chokladentusiasterna då varje medborgare i genomsnitt beräknas konsumera en LINDOR pralin om dagen.